Wednesday, January 2, 2013

PANDANGAN YANG TERLIHAT

Buatmu,dirimu yang melihat aku,
Terima kasih diatas lirikan yang bertuju,
Kasih juga diatas senyuman yang terukir mesra,
Melihat bicara yang mewarnai,
Kiasnya tiadalah indah,
Namun bibirmu mengungkap memberi rasa sempurna..

Lihatlah pandanganmu itu,
Ia adalah zahir dari jiwa,
Meresap merasai dalam akan keindahan nan tersirat diantara bait penuh makna…

Wahai diri yang melihat aku ini,
Usah melihat bibir yang menuju kata-kata,
Ia dari hati buat insan yang memerhati,
Ya,kamulah diri itu..
Pada mata yang meleret pandangan bersama rasa,
Mengindah makna luahan penuh penghayatan makna..

Sungguh,
Di antara hiasan pujangga bercorak bungaan,
Aku mengalun mengindah bahasa pujangga,
Mengisi memori warna yang berarakan,
Hiasan tawa penuh duka dan cita yang menggamit perasaan..

Wahai dirimu  yang melihat,
Pandangan setiamu dalam kesudian tatapan,
Mengisi ceritera dikaca mata,
Menusuk hati yang berkata-kata,
Ia sungguh bermakna..

Kelemahan aku ini dalam menagih kudrat bercerita,
Setia berbicara bagai tiada tara jemunya,
Di dalam memilih isian buat benakmu,
Seketika aku kaku berteleku bermain di benak fikiran..

Pengakhirannya disini,
Lafazku mengungkap kasih syahdu,
Di anatara tercipta sekian sebuah pandangan,
Walau tidak tercapai sentuhan,
Ia kan tetap di dalam genggaman kenangan…







No comments:

Post a Comment